Saturday, October 21, 2006

Tora Datang Lagi

Berkali kali aku cuba untuk update blog. Tapi tak lepas. Aku tak pasti what went wrong, aku cuma sekadar dapat simpulkan, blogspot tak sayang aku, tu je hehe. So hari ini aku ingin membuat attempt ke ntah berapa kali untuk update blog ni. Harap harap lah lepas. Sakit sangat jiwa ni bila dah taip byk byk, and then tak dpt nak update. Terseksa sket rasa.Agaknya Allah SWT mahu menduga tahap kesabaran aku sepanjang bulan puasa ni kot. Hehe

By the way, Rabu aritu aku ke Jusco Tebrau. Aku pegi dgn housemates aku, memek and kakngoh. Memek ajak adik dia ikut sekali, and terus overnight di umah kami, so that the next morning tak perlu kelam kabut nak fetch her sis and and ke sri putri utk naik bus balik kampung. All of us berniat nak mencari kasut raya. As for me, dlm list things to buy aku cuma ada dua, sepasang kasut and sebuah buku.

We bertolak dalam sekitar 2 lebih, after zohor. And then sampai sekitar 2.45 kot. Terus meronda mencari kasut. Mula mula aku ke Elle, and aku test kasut, macam best je. And time tu dalam kepala dah take note, elle dah ada pilihan. Then aku ronda, ke kedai kedai lain, and malangnya aku tak jumpe kasut lain yg berkenan di hati untuk dibuat perbandingan. So before aku buat keputusan ngeng, better aku pi cari buku.

So all of us ke bookstore. Aku rasa aku boleh jadi gilerrrr dok dalam tu. Terlalu banyak buku yang menarik narik hati dan perasaan. Rambang mata, and tak secomplicated nak cari kasut. Aku berminat dgn buku koleksi poems by Emily Dickinson. And then aku berminat nak beli Anne Rice's Memnoch the Devil, sebagai menyambung perjuangan the vampire chronicles aku tu. And then ternampak pulak Mitch Albom punya latest buku. Pas tu aku tengok koleksi east vintage, and mata terpaut and hati terpanggil panggil utk cekau Haruki Murakami's Norwegian Wood. And then aku terpandang lak Chinese Dilemma. Hehe kalau aku senarai lagi, memang lagi sakit jiwa. Aku tak tahu nak pilih ape, ikutkan hati nak borong je semua, tapi bajet takdak haha. Disebabkan aku berada dlm mode undecided, so aku decide jgn beli dulu. Jangan terburu buru membeli =) But sebenarnya, aku hampir angkut Norwegian Wood ke kaunter dah. Then pikir pikir punye pikir, aku decided not to. Erm how i wish aku dpt bina rumah di dalam kedai buku =)

So, sambung perjuangan mencari kasut. Cari punya cari, sambil sambil tu aku survey gak la handbag. Bertahun gak aku survey mencari yang berkenan di hati, amatlah payah. Aku ni sangat susah nak beli barang untuk diri sendiri, especially baju or aksesori. Aksesori yang ada pun dlm simpanan aku kat sini ialah jam (ini dah kita necessity), erm cekak (tu pun pakai dlm umah je) and erm erm erm, brooch tudung? Haha. Serious la, aku sangat tak reti nak beraksesori tambahan ni. Aku tak tindik telinga, so tak perlu beli or kumpul fancy earrings. Aku tak pakai bracelet, sbb rimas. But aku ada satu charmbracelet, bought it di Sunway Pyramid after spm, aku beli sebab pendant dia tu comel, ada pepatung, ada ladybug, ada lebah, hehe. Comel, tapi tak pakai sgt pun. Rasa kekok utk suddenly buat/pakai something yg aku tak biasa pakai.

Ok berbalik pada survey handbag. Aku bajet nak cari beg yg besar, so that leh angkut and simpan telekung memana aku pi, and leh sumbat segala memacam benda dlm tu la, such as botol susu anak ke, lampin anak ke, lampin aku ke haha, botol air, and memacam la. So aku dok aiming yang agak besar la, tak pandang langsung kat yg kecik kecik. Ada yg aku berkenan, tapi sangat expensive, dah cop pun renoma, tau tau je la harga brapa.

Ekceli last two months aku dah terjumpa satu beg pierre cardin yang sangat menarik narik hati,sekali pandang aku jatuh cinta, tapi time tu beg tu tak masok senarai benda penting utk dibeli, so aku tangguh tangguh le plan nak beli. And everytime i went to jusco taman U, aku akan masuk kedai tu utk lepas rindu kat beg tu. And on one fateful day, aku pegi ke kedai tu, and betapa frust nye jiwa and hati perasaan bila tengok beg tu dah takde. Haiyoh, orang tu dah jual, design tu dah takde lagi, and itu yg terakhir. Erm frust weh. Tapi takpe, takde rezeki and silap aku sbb tangguh tangguh, redha je la memandangkan duit perlu digunakan utk benda lain yg aku consider lebih penting.

So bila dah hampir habis tawaf setiap floor mencari beg saiz agak besar dari handbag cinonet tu, tetiba aku terpikir. Erm aku perlukan handbag supaya pergerakan aku ringkas especially kalau pi kenduri kawen ke, atau majlis majlis tertentu. Which means, aku hanya perlu beg yg kecik, sbb nak letak hp, purse, kunci kereta, and benda kecik kecik je. So why aku perlu beg gedabak ni? Aku macam, ish bodohhh nye aku, tadi tanak pikir pepanjang, la ni kena ronda satu mall dari awal. Sebab aku bukan spesis tangkap muat je. So aku ronda la semula. Sebab once otak aku dah setuju handbag yg kecik pun boleh diterima masuk utk dijadikan pilihan, automatically scope aku jadi besar, pilihan jadi banyak and aku perlu recheck semula semua kedai. So aku cek la, and utk beg kecik, ada satu di MNG (RM265), and TopShop (RM119), as for beg yg agak besar aku berkenan dgn Dorothy perkins (RM80) and Roxy (RM150 kot, lupa harga dia). Tapi yang paling berkenan di hati adalah MNG tu nye. Aku hipertensi tahap nak mampos semalam. Bilamana, di bahagian handbag and purse, rata rata harga semua tu mmg ok la. Other bags semuanya ranging from RM60-RM150 at most utk handbags, while purse boleh ranging from RM30-RM100 gitu. So bila mata aku dah terpaut kat satu beg tu, aku capai and terus test, mmg selesa, and aku sangat suka ha. Aku bajet bajet la dia seratus lebih pun paling tinggi. Skali RM265. Aku terus, aiseh, belanjawan terpesong akidah terus. Boleh jer nak kuar duit and beli, tapi aku rasa itu satu tindakan yg tidak rasional la, utk terus menerus memenuhi kemahuan nafsu. So aku memilih utk tidak beli and berharap esok lusa beg tu ada lagi =( erm tanak le jadi mcm pierre cardin tu. Haih, pesal la dalam byk byk beg tu, yg aku bekenan jugak yg mahal nak mampos. Renoma pun mahal nak mampos, tapi design simple and aku suka giler. So tengok je la rezeki camne nanti, ada duit lebih, beli la, if takde, takde hehe. Tapi lepas tu, aku tensi betul tengok sesapa yg jalan bawak shopping bag MNG tu haha. Geram sambil tersenyum. hikhik

Ok after solat asar, aku jejalan dgn kakngoh menuju ke Elle, sebab situ je yg ada pilihan yang sudah pun tersemat dalam otak. Sedih sebab takde kasut lain utk dibandingkan harga and keselesaan and design. Bila dah sampai Elle, tetiba rasa tawar hati. Pulak! Buku tak beli, kasut tak beli, ape ni? Tak mencapai objective. Tiba tiba je aku rasa tawar hati and aku cakap kat kakngoh, jom la gerak, aku takde rasa nak beli.Tgh jalan jalan aku and kakngoh terlintas depan kedai Theme. Ada sale kat kedai kasut tu, and aku rupanya dari tadi aku tak pernah lalu kat situ, so aku decide utk tengok. Then aku terpandang satu kasut ni. Black and white la tapi, tapi design dia sgt simple and elegant. Kakngoh pun angguk angguk setuju. Bila aku try, kakngoh kata dia suka sgt tengok sbb kaki aku cerah, so dia kata elok pakai kasut kaler gelap, biar nampak contrast. Aku berbelah bahagi lapan, nak plain black je ke atau nak cekau hitam putih. Then pikir nye pikir, aku decide nak beli black, because hitam masuk dgn semua spesis baju, aku nakkan pelaburan yg aku buat ni sangat value for money. Aku leh pakai time jadi pengapit nanti, aku leh pakai masa presentation, aku leh pakai masa raya nanti, hehe =) And discount 50%, aku tersenyum je. Kakngoh faham la kenapa aku senyum. Aku pun pi bayar =)

Sesungguhnya, aku memang mengambil masa yang agak lama untuk survey barang and membeli barang, sebab aku mahukan pelaburan aku tu berbaloi and tiada rasa menyesal di kemudian hari. Sometimes after berjam jam cari barang, aku tak beli barang pun, sebab tak berkenan. Cara aku decide beli barang adalah, survey utk cari yg terbaik, bandingkan dari sudut harga, keselesaan dan design, as for color, aku mmg akan beli hitam, takkan beli kaler lain. And last skali, aku merujuk pada hati. If dah menepati criteria sebelumnya, tapi hati rasa berat atau rasa tak dpt seru, I wont buy it. Tapi semalam aku sangat puas hati and sangat gembira atas pelaburan aku. A pair of kasut itam, selesa, cantik, design simple, and 50% less =) cara pembelian ni aku apply kepada hampir semua benda yg aku beli, except for dvds and cds. Itu kes terkecuali hehe. Aku ada masalah nak kawal diri when it comes to pirated dvds and pirated cds, and aku berniat nak overcome masalah ni la hehe. Sebab kat umah ni aku dah mcm anak lanun, asik beli cd lanun cetak rompak tu je. Haha

Pulang ke kL, aku akan survey handbag and buku. Aku rasa aku nak beli Haruki Murakami tu nye buku la. Menarik narik hati dan perasaan. As for handbag, aku harap mak aku akan jadi penaja rasmi hehe. Harap sgt hehehehe. Tak sabo nak pulang ke KL. Yeay esok pagi aku balik =)

:+: CikPayung :+:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home