Sunday, October 22, 2006

Tunang

Budaya melayu mengajar kita untuk terlalu mengambil kisah perihal apa kata orang itu, apa kata orang ini, sehinggakan di saat kita mahu membuat keputusan terpenting dalam hidup pun, kita kena amik kira apa kata orang. Aku melihat perkara ini dari banyak sudut. Sudut tirus, sudut mencapah hehe. Well, apa yg aku cuba sampaikan ialah, kita terlalu banyak mengambil kira pandangan orang, dan membiarkan orang lain menjadi memberi pengaruh yg besar dalam hidup kita. Secara tidak langsung, kita ni hidup dibayangi kemahuan orang lain, bukan di atas kemahuan dan kehendak kita sendiri. Akhirnya? Kita rasa tak puas dengan hidup, tak gembira.

Apakah yang anda faham tentang konsep tunang? Aku tak pasti apa sebenarnya definisi tunang ini. Tapi bertunang itu satu perkara yang dianjurkan oleh islam, bertujuan agar pasangan diberi tempoh untuk berkenal kenalan bagi tujuan mencari keserasian utk hidup bersama selepas berkahwin kelak. Itu yang aku faham. Aku tak pasti apa yg orang lain faham tentang itu. Dan semaklum aku, zaman tok kaduk dulu, orang tak bercinta sgt before kawen. So mereka ditunangkan, kenal kenal sket, and kawen, and bercinta after kawen. Dan bagi anak anak dara yang zaman tok kaduk dulu tu, mereka tak boleh nak bantah apa pun yang telah dirancang dan direncanakan, just follow apa yg mak bapak uruskan, and redha je dengan apa yang dirancang. Dan bezanya perempuan dahulu dengan perempuan sekarang ialah, perempuan sekarang sudah tahu apa hak dan pilihan yang sebenarnya dia ada. Zaman dahulu, kalau family dah plan nak kawen kan si dara ni dgn mamat sorang ni, perempuan tu tiada pilihan lain melainkan tunduk patuh pada apa yg family uruskan. Kemudian, tak kira la mamat tu perangai macam mana, si dara (yg kemudiannya bergelar isteri) perlu redha je dengan perangai suami tu. If dapat yg baik, alhamdulillah. If dapat yang suka sepak terajang pun, WAJIB patuh, jangan lawan.

Itu adalah fenomena zaman tok kaduk dulu.And like i said just now, zaman sekarang perempuan sudah bijak berfikir. And zaman sekarang, definisi dan fungsi bertunang itu pun dah bertukar gamaknya. Kalau dahulu, tiada cinta cinta tahap gaban nak mampos before kawen. Zaman sekarang bercinta sebelum kahwin itu adalah lumrah. Dan bertunang itu sekadar mengikut adat. Why aku kata mengikut adat? Sebab, fungsi bertunang yang dahulunya adalah untuk berkenal kenal dan mencari keserasian telah pun selamat dilakukan semasa bercinta. Malah ada yang lebih dasat lagi berlaku di zaman cinta cinta (tanpa ikatan tunang dan ikatan kawen), yakni having sex dgn pasangan memasing tanpa ikatan. So why bertunang? After dah bercinta sakan bertahun tahun, dah confirm pun nak kawen dgn minah/mamat tu, why nak bertunang? Kan dah jumpe keserasian tu, kan dah kenal kenal dah, kenapa nak bertunang? Why not kawen je terus, nikah je terus. Fungsi bertunang dari pandangan agama telah pun sedikit sebanyak pudar. Ramai orang menggunakan tempoh bertunang itu sebagai tempoh persiapan, bukannya untuk berkenal kenalan. Yang pasti, yang bertunang itu akan disatukan dengan ikatan perkahwinan.

Tapi, ada jugak segelintir yang masih berpegang pada definisi sebenar bertunang. Especially for those yang jenis tak pernah bercinta and tak banyak kenalan lelaki and perempuan. So mereka bertemu, kenal ala kadar, dan kemudian bertunang untuk mencari persepakatan dan keserasian.Kemudian after bertemu keserasian, diharapkan dapat lanjutkan hubungan ke ikatan yg sah di sisi Islam. Itu kalau jumpe keserasian. But what if sepanjang tempoh pertunangan, keserasian itu sebenarnya jauh menyimpang? What if after bertunang, baru dpt discover yang sebenar benarnya, misi dan wawasan tidak sehaluan, cara pemikiran berbeza, dan lifestyle berbeza? Well, aku faham, perkara itu lumrah, itu sebabnya dalam perkahwinan perlu bertolak ansur, perlu bertoleransi, perlu komunikasi yang bagus supaya jurang perbezaan itu dapat didekatkan. But what if hanya satu pihak je yang bertolak ansur, hanya satu pihak yang asik mengalah dan bertoleransi, dan satu pihak saja yang really work hard to make sure the communication sentiasa berjalan between two pihak. Isnt that hard? Seolah olah komunikasi satu hala je. Macam mana nak hidup bersama, kalau komunikasi tiada.

Dan bila sudah bertunang, sudah berkenal kenal, sudah mencari keserasian, tetapi tidak jumpa. WAJIB ke kahwin? Budaya kita mengajar kita untuk teruskan saja perkahwinan walaupun sudah tiada keserasian di situ. Sbab, nanti apa pulak kata orang? Malu keluarga, banyak duit dah keluar, dah kecoh satu dunia, tapi tak jadi pulak majlisnye. Malu nanti, malu nanti. Elok kahwin je. HABIS TU, esok lusa kalau masih tak mampu serasi, bercerai? Haih... Benar, dianjurkan dalam agama, bertunang dan berkenal kenal, kemudian kahwin kalau serasi. Tapi harus di ingat, kita tak boleh mengambil sikap redha di atas apa yg ada.

Misalnya.Aku ditunangkan, dan aku tak gembira di atas pertunangan ini, tapi redha je la, redah je la, mudah mudahan pas kawen semua ok. Terima je la dengan hati yang terbuka, ini sudah ditentukan, semua ini sudah tertulis, aku harus redha. Persoalannya di sini, bukankah kita mempunyai PILIHAN? Bukannya hidup ini menghidangkan kita dengan seribu satu pilihan, agar kita dapat menjalani hidup yang bagi dan membahagiakan. Kita punya akal, dan selepas menggunakan akal untuk pertimbangkan yang baik dan buruk, kita buat pilihan, dan setelah membuat pilihan, kita berusaha jadikan pilihan itu yg terbaik buat kita, dan kemudian barulah kita redha dengan apa yg berlaku. Aku percaya, itulah the right way. Jadinya, if aku tahu aku tak gembira atas pertunangan ini, if aku tahu keserasian sudah jauh terpincang dari jalan aku dan jalan dia, aku punya pilihan kan? Untuk teruskan, atau untuk putuskan. Semuanya demi aku, demi hidup aku, demi kebahagiaan aku. Bukan demi orang lain, bukan demi jiran jiran tetangga yang banyak mulut tu, bukan demi orang kampung yang akan bercerita memacam. Kan?

Itu je la kot yg aku nak bebelkan.

:+: CikPayung :+:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home