Thursday, October 04, 2007

Gangren Otak?

Gangrene is a medical term used to describe the death of an area of the body. It develops when the blood supply is cut off to the affected part as a result of various processes, such as infection, vascular (pertaining to blood vessels) disease, or trauma. Gangrene can involve any part of the body; the most common sites include the toes, fingers, feet, and hands.

Gangrene amat sinonim dengan pesakit kencing manis. Di mana berlaku deficiency blood supply di kaki mereka. Meh sini tengok gambar.




Aku tak baca dengan mendalam. Sekadar gitu gitu ajer. Sesungguhnya, aku merasakan bahawa tiada penyakit bernama gangren otak. Ye la, terang terang benda ni disebabkan blood supply tak cukup pada satu satu bahagian badan kita. Setahu aku, if blood supply tak cukup kat otak, tandanya oksigen tak cukup. Sbb dalam darah kita, selain ada eritrosit dan leukosit, kita juga ada hemoglobin. Hemoglobin ni ada kumpulan haem yang mengandungi iron atom. Iron atom ni lak penting sbb mampu bind oksigen padanya. So kita ni dpt oksigen oksigen dari hemoglobin la sbnarnya. Kalau tak cukup sket, kita menguap, ngantok. Oh yer, setahu aku, angin ahmar biasanya tercetus disebabkan saluran darah tersumbat, yang mengakibatkan darah tak sampai otak, dan ketandusan bekalan oksigen. So kesimpulan nye, aku merasakan tiada kes diberi nama gangren otak. Tak sempat nak lebam pun tisu otak tu akibat tiada darah dan oksigen, dah stroke.

Sekian harap maklum.

1 Comments:

Blogger superunknown said...

fuh lengkap. grad dah aku pasal gangren. mebe dh sampai masa ko jd bengis dgn golongan2 yg suka pijak kepala.

8:35 PM  

Post a Comment

<< Home