Monday, January 21, 2008

Bila Dia Berkata-Kata

Awal pagi aku bertolak dari shah alam untuk pulang ke JB. Bus Transnasional dari Klang akan berhenti di Shah Alam sekitar pukul 9.15pagi kemudian menyambung perjalanan ke JB. Setelah aku labuhkan punggung di seat no 10C, aku melambai-lambai mama dan papa. Saat bus memulakan perjalanan, aku pun adjust seat utk persiapkan diri dan tido puas puas.

Setibanya di machap, aku terjaga. Ramai yang turun, aku pun sama. Lelaki di seat 11C (dok blkg aku), menegur, dia meneka aku student UTM. Ternyata tepat telahan dia. Dan dia senyum. Aku turun dan beli waffle + coklat dan air mineral, seterusnya makan di dlm bus. Kelihatan dia masih tetap di seatnya, dan aku mulakan bicara. Terasa kekok bila org dah menegur dan kita dah berinteraksi dengan org itu, kemudian nak berdiam diri mcm tak pernah berbual. Rupanya dia adalah guru yang sedang menyambung pengajian di UTM juga. Fizikalnya kemas, dan ada janggut sedikit. Aku rasa itu normal di kalangan org yang aku kira sudah hampir berumur 30.

Perbualan yang awalnya berkisar tentang pelajaran, akhirnya berkisar tentang ibadat dan konsep ilmu di dalam Islam. Saat topik mula beralih, aku dapati diriku lebih byk mendengar dari memberi response. Banyak input yang berguna, berjaya memperluaskan minda dan membuka hati. Sedikit tak selesa juga, kerana saat bus mula bergerak, disebabkan kedudukannya di belakang aku, dan untuk memudahkan komunikasi, maka aku yg di depan inilah yang kena menoleh bukan? Slowly aku rasa pening, tapi dek merasakan kata-kata yang dia pertuturkan itu amat berguna, aku tahan je la rasa pening tu.

Benar katanya, bila aku tiba di rumah, kata kata yang dia ucapkan akan berlegar di kepala aku. Dan terpulang kepada diriku, untuk melakukan apa yang ku rasakan perlu. Benar juga katanya, setiap hamba Allah mempunyai roh amal masing masing. Kita lebih senang gelarkan ia, aura. Aku bersyukur, kerana perjalanan aku ke JB hari ini, dihiasi dengan titipan kata-kata yang sangat terkesan di hati aku. InsyaAllah, aku cuba dan cuba perbaiki diri dari masa ke semasa. Kami berpisah di Sri Putri selepas aku ucapkan terima kasih kepadanya.

Bila dia berkata-kata, roh amalnya melampiaskan kesedaran, terus ke jiwa. Kita juga begitu, mampu memberi kesan terhadap individu di sekitar kita.

5 Comments:

Blogger Fairuz said...

Ya. kita mudah memberi impak kepada mereka disekeliling kita. namun, yang negatif lebih mudah diterima kerana ianya hanya menjanjikan keseronokkan dunia semata mata. tidak ramai yang mencari dan mudah menerima impak positif untuk membantu membangunkan sahsiah peribadi..

4:20 AM  
Blogger Azhar Ahmad said...

Owhhhh... memang seronok berjumpa orang sebegitu....

5:14 PM  
Blogger :+:CikPayung:+: said...

Raja : benar katamu itu =) kebiasaannya, manusia mmg mempunyai pengaruh terhadap kelompok individu di sekeliling mereka. it can be either positive or negative influences. terpulang kepada kita utk benar benar menilai dan membuat keputusan samada menerima atau menolak pengaruh itu. but as always, selalunya dlm membuat timbang tara, manusia byk tersilap dlm membuat keputusan gara-gara nafsu.

Abg Azhar : =) benar, seronok. i cant stop thinking about the conversation i had on the bus dengan dia.. kita harus menjadi reminder kepada teman teman yg lain =)

8:32 PM  
Blogger kakok said...

kita belum sempat bercerita tentang ini lg kan?? he he saya tertekan buat masa skrg.. [syukur masih mampu tersenyum :)]..

'tik tok tik tok menghitung hari la la la'..uhuh ya cik nur diana. saya sedang menghitung hari utk berdepan dgn org2 MOSTI, org2 MGI dan org2 SIRIM next wekend..hah tak sukanya dan plg tak best ianya berlaku di hari yang sepatutnya saya bergembira..kita bergembira :(

dan ya..menghitung hari :)..
masih ada 344 hari lg..he he!!

9:09 PM  
Blogger :+:CikPayung:+: said...

kakok : goodluck =) i know u can do it. pulang dari dating bersama pihak pihak berkenaan, kita dating di sini yer =) yaa, kita sama sama menghitung hari, bukan kakok seorang ...

4:03 PM  

Post a Comment

<< Home