Saturday, February 09, 2008

Apa Yang Berlaku

Tempoh seminggu ni mcm mcm berlaku. Ada yang best, ada yang tak best. First sekali, aku tukar tajuk untuk proposal master aku. Tukar tajuk bermakna aku kena buat byk bacaan semula (lucky me, aku mmg kumpul byk bahan). Cuma juling mata je la nak baca semua and extract apa yg patut. Dah settle, alhamdulillah, cuma perlu persiapkan diri untuk presentation.

Keduanya. Kereta aku tak berapa sihat. Awalnya aku ingat bateri kereta dah kong, so aku tukar bateri baru. Melayang duit. Ingatkan dah settle masalah tu. Rupanya tidak. Masalah bukan berpunca dari bateri. Kereta bertahan seminggu je, then takleh start. Jiran byk membantu, jumpstart kan and aku terus drivekan ke workshop. Malangnya dah nak dkt tahun baru cina, dorang tak cukup kakitangan nak tengok apa masalah. So apa dia buat? Dia tukar bateri baru (yg tak solve masalah), and dorang suruh aku dtg seminggu lagi. Katanya kereta boleh bertahan dgn bateri tu untuk seminggu. And guess what? Next morning kereta masih takleh start. Something wrong with other parts kot. I cant figure it out, due to my ilmu yg cetek tang kereta. Tapi aku terlintas alternater (alternator?) haha eja pun tak reti. Kejap lagi nak antar kereta ke kedai.

Ketiga. Aku tengok wayang dgn mekna, kakok n yatot. Dunia Baru. Menghiburkan. Molek sangat la, buat aku tergelak di kala memacam masalah datang menimpa. Takde la aku tensi sangat. Aku shopping few benda : buku buku spm utk kezen aku, satu baju utk aku. Arr itu saja rasanya.

Keempat. Dilanda migrain tahap gile. Aku tak tahu kenapa. Kepala mula rasa denyut sejak semalam. Tapi aku ingat sekadar pening biasa. Tak sangka pulak menjelang malam, terasa bagai di hentak hentak mcm nak pecah tengkorak aku. Biasanya aku cuma dok dlm gelap, and sakit akan beransur kurang. Tapi lain benar dengan semalam. Dah duduk dlm gelap, dah baring and lelap mata pun, denyutan makin kuat, makin mencengkam. Sakit sangat. Sampai menitis air mata aku, sampai aku mengerang kecil, sakit. Dari pukul 2 pagi hingga hampir pukul 7.30 pagi, aku masih tergolek ke kiri ke kanan pegang kepala tahan sakit. Nak berjalan pun rasa nak pitam n rebah, baring pun kepala rasa nak pecah. Duduk pun rasa kepala nak tercabut, semua tu buat aku rasa mcm nak hentakkan kepala kat dinding. Ya, itu la yg aku buat dulu semasa aku skolah rendah and aku tak boleh handle rasa sakit migrain ni. Hentakkan je kepala kat dinding. Alhamdulillah, sakit dah kurang. Boleh la aku berfikir and bergerak secara normal.

Oh yer, kepada yang menyambutnya, Happy Chinese New Year aku ucapkan. Kepada yang tak sambut, selamat bercoti dan meronggeng.

5 Comments:

Blogger Nazmy Mohamed said...

so...whats d root of d prob of ur car?izit alternator?maybe wayering...bagus kalu ada jumpstart cable dlm keta,langkah berjaga2,me oso hv one,rm15 jer satu beg tuh,siap ada spanar skrudrebar bagai :)

so sad to to know about ur migraine dear,cuba2 mkn supplements yg bleh mmbantu,avoid cuaca panas & what nots berkait dgn migrain tu...stay tuff!

5:29 PM  
Blogger kakok said...

cik nana payung tembam melambung [kekeke..ingt x??] sori sekiranya kedatangan cik nana ke lab kej. genetik saya menyebabkan cik nana jatuh sakit. mungkin cik nana pun patut makan anti-fungus?? sebagai langkah persediaan awal..nak rasa pil yg tak best tu??

1:00 PM  
Blogger -fAiZiQ- said...

Jika kamu mengalami migrain, tuam belakang tengkuk dgn kain yg diremdam dgn air panas. Nnt sakit akan berkurangan.

Ini terjadi kerana darah beku dibahagian tengkuk, ini lah yg menyebabkan migrain.

4:14 PM  
Blogger -fAiZiQ- said...

ia juga disebabkan oleh pelancaran darah yg x stabil dibahagian tengkuk.

12:45 PM  
Blogger :+:CikPayung:+: said...

nazmy : thx for the tips bro.. i'll try my best utk menjaga diri sebaik mgkin..and also jaga kereta sebaik mgkin hehe

kakok : sedap tak anti fungus tu? hehe.. =P kena cicah dgn budu, sure best.. ihiks

faiziq : thx for the info.. sy pun ada membaca satu article, antara latest findings regarding migraine ni.. migraine yang berlarutan bertahun tahun akan merangsang satu bahagian otak utk jadi super duper sensitive terhadap sakit.. so makin lama terjebak dgn migraine, makin sakit and teruk sakit migraine nye..itu just theory and findings dorg jumpa.. and dorg kata, migraine ni salah satu bentuk brain disorder..huhuhu.. ngeri je

10:40 PM  

Post a Comment

<< Home