Monday, March 10, 2008

Kepulangan Yang Dinanti

Title yg poyo bukan? Tapi benar, kepulangan aku sememangnya dinanti seisi keluarga. Pertamanya, kerana aku memang jarang benar pulang ke rumah. Keduanya, kerana ini julung julung kali aku mengundi di dalam pilihanraya umum. Mencerita suasana pada tanggal 8hb Mac 2008, kawasan perumahan aku tidak semeriah election sebelum sebelumnya. Barangkali kerana aku sendiri lewat bangun tidur, so tidak dapat melihat suasana huru hara bercampur keghairahan mengundi terlampau yang selalu dihidap oleh sebilangan besar jiran tetangga aku. Sekitar pukul 11 aku gerak ke sekolah rendah lama aku bersama kakak, lengang je rasa. Tak meriah. Lewat sangat kot. Selesai pangkah, balik rumah. Then aku meronggeng dgn teman sekolah menengah. Kami banyak bercerita ttg hal keluarga. Dan juga perkara peribadi, mostly ttg relationship.

Mungkin ada sebilangan yang tahu apa yang menimpa keluarga aku. Mungkin ada yang tak tahu. Ringkasnya, bapaku tidak punya pekerjaan sekarang. Mama masih kekal dengan status surirumah sepenuh masa. Kes papa yang dikendalikan oleh Karpal Singh masih di dalam proses, entah bila boleh settle. InsyaAllah, ikhtiar dan yakin, pihak yang benar akan sentiasa dilindungi dan dirahmati Allah. Apa yang pasti, perkara yang menimpa keluarga benar-benar merubah keadaan keluarga aku.

Kakak mengenepikan kepentingan diri, untuk sama sama membantu papa menyara keluarga. Papa dan mama mencari peluang dari pelbagai sudut untuk sentiasa memastikan keluarga mampu survive. Abang baru abis belajar. Aku harap sgt dia cukup kesedaran untuk cepat bertindak mencari kerja and membantu keluarga. Aku? Sedaya upaya di bumi johor ini, elakkan diri dari meminta duit dari keluarga, malah mencuba nasib bekerja part time, untuk mencari duit poket.

Kepulangan kali ini, beri sedikit kesan di jiwa aku. Setibanya di rumah, mama menyambutku dengan senyuman yang paling indah. Kemudian papa tergesa-gesa keluar dari bilik mencari aku. Dari anak mata dia, aku nampak dia gembira dengan kehadiran aku yang sgt sgt jarang ada di rumah sejak aku sambung belajar di johor ni. Kemudian papa suarakan rasa berat hati mau hadiri temujanji bersama teman, hanya kerana dia mahu spend time dgn aku. Dia tak sudah sudah mempelawa mama dan aku utk singgah di tempat temujanji tu. So aku cakap aku akan pegi sana, but later, papa pergi la dulu.

An hour later, abg aku drivekan aku n mama ke driving range bukit jelutong. And i saw papa, busy mengajar orang golf swing. He looked very happy to see me there. And bergegas jugak la dtg meluru ke arah kami. Dia ajak aku sama sama pukul bola, aku mcm aiseh, dah la pakai selipar je. Tapi aku nampak kesungguhan papa nak tengok aku, nak ngadap aku.So aku setuju. Lama tak melibas, abis sengal satu badan. Tapi 100 bola yg aku pukul tu, aku perasan mata papa memandang dari jauh. Entah kenapa perasaan kali ni lain la. Papa byk memerhatikan aku and banyak mengajak aku berbual.

Malamnya, aku belanja akak n mama dinner di secret recipe. Papa masih tak pulang dari bukit jelutong, so tak dpt join. Tapi aku tahu papa suka sgt cheesecake, so aku belikan caramel cheesecake and expresso cheesecake utk dia. Tiba di rumah, mama excited becerita dgn papa, anak bongsu belanja dinner and belikan cheesecake gak utk papa. Tapi response papa benar benar buat aku tersentuh.

"Sian anak anak papa. Dulu papa yang beli dan bayarkan semua. Sekarang ni anak-anak papa pulak yang belikan semua untuk papa dan mama. Terima kasih".

Aku sekadar senyum, tapi di dalam hati, rasa pedih sgt. I know papa is trying his best to be a good provider, sejak dulu hingga sekarang, sampai bila-bila. Semoga Allah SWT beri aku kesempatan untuk spend masa bersama dgn papa dan mama dan berjasa pada mereka selama mana yang mungkin. Moga mereka dimurahkan rezeki dan perjalanan hidup mereka dipermudahkan. Amin.

Aku baru sahaja tiba di rumah sewa Mutiara Rini ku tepat jam 10.30pm tadi. Tapi aku sudah pun mula rasa rindu dgn mama, papa, kakak dan abang aku.Haih.

12 Comments:

Blogger kakok said...

ya..sangat faham [bernyawakah kita tanpa Allah dan mak ayah] :)

em..tak sabar nak balik umah :)

5:45 PM  
Blogger :+:CikPayung:+: said...

=D nanti beli tiket balik ghumah ek... nanti nak balik maulud nabi kan? =) beli tiket awal sket, supaya terjamin ada tiket utk pulang.

5:48 PM  
Blogger -fAiZiQ- said...

sronok nyer dapat balik kampung.... huhuhuhu... kampung kite berada diseberang nun jauh di sana... huhuhuh...

8:43 PM  
Blogger kakok said...

owh..tiket dah beli lama dah..masa orang sibuk beli tiket untuk balik election, masa tu dah beli tiket untuk balik cuti maulidur rasul ni..hehe ^^

faiziq - insyaAllah saya akan ke seberang sana mei nanti, harapnya perancangan menjadi..nana mau join?? hehe.

p/s nana..are you okeh??

10:33 PM  
Blogger Azhar Ahmad said...

Sedihnya.... Hummm... entahlah.... semoga papa kamu beroleh kesenangan...

12:12 AM  
Blogger A t i Q a h said...

Tersentuh hati saya baca. Semoga papa anda tabah. Ganbatte kudasai ne! =D

1:23 PM  
Blogger :+:CikPayung:+: said...

faiziq : =) pulang dan bersama org tersyg mmg sgt seronok

kakok : nana ok.. =)

abg azhar : terima kasih abg azhar, mudah mudahan begitu juga. amin

yazid : jgn :( ..pasti ada hikmah

atiqah : terima kasih teman =)

2:08 AM  
Blogger superunknown said...

ko tahu aku tahu dan ko tahu aku sentiasa suka, chenta dan harap kesudahan baik saja untuk mu. moga dipermudahkan segala jalan keluar dari segala bentuk ujian. amin.

4:34 AM  
Blogger izzat said...

saya juga netap di mutiara rini..
semoga bapa beroleh rahmat yang luas dari yang ESA.
mmm..
lama dah rasanya x ke drivin renge

10:18 AM  
Blogger Fairuz said...

semoga keluarga kamu dipermudahkan urusan dan dimurahkan rezeki dariNya. insyaAllah..

apa yang berlaku ini, dapat menjadikan diri untuk lebih tabah. semoga kamu seisi keluarga begitu ;)

11:37 PM  
Blogger :+:CikPayung:+: said...

wan : =) makasih..ko mmg teman yg memahami..oa yg sama kutitip buat mu.. amin

herizat : mutiara rini, utama kah? sy di utama..

fa : insyaAllah. mudah mudahan begitu la hendakNya. terima kasih

12:27 AM  
Blogger mizzninie said...

nana..i'm so mad at u..
sbb saye rase lost..byk bende sy x tau ni. nasib baik saye dapat menjejaki awak melalu blog ni n now i know wuts going on..tq dunia tanpa sempadan...
cant wait to see u..i guess u have a lot of things to share wif me coz i do have lots lots of things to share wif u..3 hari 3 mlm x abis cite ni..
i know u r tough..
bende ni baru sket..eh x nk cite kat sini..nnt kite jumpe..

1:16 AM  

Post a Comment

<< Home